mandag 10. oktober 2011

Mitt møte med Muhtar Kent

I år fyller Coca-Cola 125 år, og er blitt behørig feiret ute blant forbrukere, men også internt i Coca-Cola. En av mine desidert største opplevelser var å bli valgt ut av Coca-Cola i Norge til å feire jubileumet i Coca-Cola sitt fødested Atlanta, sammen med CEO i The Coca-Cola Company Muhtar Kent. Når jeg først har fått en blogg så skal jaggu meg skryte litt også.

Espen og Muhtar. Hvis det er noen tvil så er Mr. Kent til høyre.

Det var John Pemberton som oppfant Coca-Cola en vakker vårdag 8. mai i 1886 i Atlanta. "Medisinen", som det opprinnelig var, smakte utrolig godt, og første dagen ble åtte glass solgt i Jacobs Pharmacy i Atlanta. Takket være den geniale drikken, som er verdens sterkeste merkevare, har jeg opplevd mine aller beste minner i arbeidslivet. Og som nevnt den aller største var å treffe CEO i TCCC Muhtar Kent i en høytidlig feiring i TCCC sitt hovedkontor i Atlanta.

Når den tyrkisk-ættede lederen ankom feiringen oste det av respekt og ydmykhet. Denne mannen har de siste årene tatt Coca-Cola inn i en ny epoke med sterke resultater og god bærekraftig vekst. Mr. Kent hilste på viktige stakeholdere, og jeg gjorde hva som måtte gjøres i en slik situasjon! "Hei, Mr Kent. How are you?. Thank you for the invitation and for this great celebration". Han så litt rart på meg, men hilste på meg med et fast håndtrykk. I all forfjamselse så husket jeg å spørre om å ta et bilde, og han ble gledelig med på det. Når jeg ser på bildet i ettertid, så ser jeg nervøs ut - med god grunn. Min største opplevelse i arbeidslivet, uten tvil.



Resten av denne uken i Atlanta var helt utrolig. Høydepunktene var mange, og en god nummer to var samme kveld når Mr. Kent avduket Coke Tower. Se filmen over for tidenes reklameplakat Nok et høydepunkt var å høre foredrag av arkivar og historiker i Coca-Cola Phil Mooney, og ansvarlig for digitale medier Michael Donnelly. De er på hver sin side teknisk sett, men er dønn avhengige av hverandre for å fortelle om vår fantastisk arv og historie.

God kveld og god aften.

Espen

esp-braa@online.no
www.facebook.com/ebrathen
www.twitter.com/ebraathen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar