onsdag 12. oktober 2011

Statistikk for nybegynnerbloggen

Det er ingenting som kan måle seg med en god dose med statistikk. Enten det gjelder sosiale medier eller andre standard digitale medier. Allerede etter tre-fire dager med blogging er det på tide med en liten runde god statistikk.

Læren om hvordan en skal innsamle, bearbeide,
analysere og tolke data


Forståelig med Norge på topp, men overrasket over USA som nummer to.  Det som spiller inn her er nok at jeg jobber i Coca-Cola i Norge, og "venner" på Facebook og Twitter fra den store Coca-Cola verden har kikket på bloggen. Eventuelt så er det besøkende med server og IP fra USA. Jeg vil også si at jeg står sterkt i Norden. God dekning :-). Konklusjon er at jeg holder meg til norsk språk fortsatt.

Figur: TNS Gallup mai 2011


Det er heller ikke de helt store funnene i nettleser som blir brukt. IE er over halvparten av leserne mine. Av de store utfordrerne til IE er Chrome i tet like foran Firefox, Safari og iPhone/iPad Safari. Det trengs ikke mye bearbeiding og analyse her - ennå.


Sammneligner man denne bloggen med TNS Gallup sine tall for mai 2011, så er det ikke store avvik å melde på hvilken nettleser som brukes. Chrome er god nummer to - mot normalt som er Firefox.







Jeg må si at jeg er stolt av å levere tall tilnærmet TNS Gallup på den store vinneren av operativsystem. Windows brukes av 70 prosent av mine lesere, og jeg utfordrer dere lesere å bruke kommentarfeltet på å fortelle om hvilket operativsystem du bruker!

Figur: TNS Gallup mai 2011

Det jeg er veldig glad for er at jeg laget min egen mobilversjon av bloggen. Statistikken viser at ti prosent av leserne bruker iPhone, som er hele seks prosent over landsnittet. Tar man med Android så er mobilbruken på hele 17 prosent.

Selve konklusjonen er at jeg trenger flere lesere, men man får bygge bloggen stein for stein.


Espen
facebook.com/ebrathen
twitter.com/ebraathen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar